4 simpele maar effectieve stappen om je frustraties te overwinnen

boss-yelling-at-young-employee-zw

 

Ken je dat gevoel? Er gebeurt iets in je omgeving:

  • je partner ratelt tegen je maar luistert niet…
  • iemand zet muziek hard aan…
  • Je kinderen maken onderling ruzie en er begint er een te huilen…
  • een medeweggebruiker maakt een voor jouw rare actie…

De frustratie zwelt plotseling op.

En dan….. alsof er een knop wordt omgedraaid, ontplof je en val je verbaal uit tegen die persoon of personen en wenst die van alles toe. Enige tijd later als je lichamelijke reactie die heeft geleid tot deze emotie (want dat is het) is weggeëbd, verbaas je jezelf dat je zo bent uitgevallen. Mogelijk dat je zelfs je excuses aanbiedt voor deze actie. Soms kan echter de boosheid weer direct terugkeren als je aan het voorval denkt. Jij laat tenslotte niet met je sollen!

4 simpele maar effectieve stappen

Als bovenstaande regelmatig gebeurt en je wilt graag weten waar dit gedrag vandaan komt, doe je het volgende:

  1. Denk terug aan de gebeurtenis waarbij je boos wordt;
  2. Ga naar het moment vlak voor je boos wordt en haal terug waar je op dat moment naar kijkt en wat er precies wordt gezegd;
  3. Stel vast welk detail je het meeste stoort (bijvoorbeeld hoe iemand keek, welke woorden er werden gesproken);
  4. laat het gevoel toe en ontdek waar in je lichaam je dit voelt en benoem het.

Als je deze 4 stappen volgt komt er vol automatisch een ander beeld in je hoofd op. Een beeld van een eerdere situatie waar ook dit gevoel opkwam. Als je dan bovenstaande stappen herhaalt kom je bij de oorzaak van jouw frustratie.

Lukt het je niet zelf! Weet dan dat er een oplossing is. Je zult verbaasd staan over het resultaat.