De meest effectieve methode om werkstress op te ruimen

Werkenden in zowel het bedrijfsleven als bij (semi-)-overheidsorganisaties staan steeds meer druk om jaar na jaar meer te presteren en zich te blijven bewijzen in een harder wordende wereld. Voornaamste oorzaken die worden aangegeven zijn: grenzen op de werkvloer worden overschreden, teveel verantwoordelijkheid, te weinig nachtrust of een moeizame relatie. ‘Werkstress’ – en het daaraan gekoppelde extreem, een burn-out – is in onze wereld een alledaags begrip geworden.

Hoge kosten

Deze problemen hebben een grote invloed op de capaciteit en prestaties van degenen die eraan lijden en dus van de organisatie waarbinnen zij werkzaam zijn. Grote organisaties zijn jaarlijks enorme bedragen kwijt aan de kosten die burn-outs met zich meebrengen. Los van het leed dat zich bij de persoon zelf en hun gezinssituatie voordoet.

Rust is een symptoombestrijder

Werkstress is onaangenaam. Maar ont-stressen blijkt niet makkelijk. We lijken maar niet op te knappen van cognitieve adviezen en tips als: neem vakantie, ga sporten, doe yoga, neem een hobby of verander van baan. Waarom niet? Omdat we ons daarmee vooral richten op het gevolg van stress en niet op de oorzaak. Iemand die last heeft van structureel veel stress en dat heeft geleid tot een burn-out, krijgt meestal medicatie en rust voorgeschreven. Dit klinkt op zich als een logisch advies en voldoet aan de wens van de patiënt. De kans is groot dat aan de oorzaak van het probleem helemaal niets zal veranderen. Rust vermindert weliswaar enkele symptomen, zeker zolang je medicatie gebruikt. Het blijft echter symptoombestrijding.

De oorzaak van werkstress

Belangrijk om te realiseren is dat stress gewoonlijk niet het gevolg is van de omstandigheden waarin iemand verkeert, maar van zijn of haar interpretatie daarvan. Hoe kan het anders dat de ene persoon in de stress raakt en een andere persoon niet terwijl ze hetzelfde meemaken? De oorzaak achter stress ligt in hun fysiologische processen. Dat betekent dat stress ontstaat door ervaringen uit ieders verleden. Het heden is alleen de trigger geweest.

Ja, er is een simpele oplossing

We hoeven ons alleen maar te richten op de oorzaak in plaats van op de symptomen. Wat gebeurt er eigenlijk met je als je het slachtoffer wordt van stress of burn-out klachten? Dit gebeurt nooit plotseling. Het is het resultaat van een activeringsproces dat weken, maanden of jaren kan duren voordat de symptomen zich zo duidelijk aandienen dat ze niet langer genegeerd kunnen worden. De meest voorkomende situatie is dat er activering – ‘triggers’ -om je heen zijn in je dagelijkse werkomgeving. Die triggers zelf zijn niet de oorzaak. Ze zijn alleen maar de aanleiding waardoor de echte oorzaak wordt geactiveerd. De fysiologie (jouw lichamelijke reacties) die stress en burn-out veroorzaken komen voort uit eerdere ervaringen die jou destijds beschermd hebben.

De oorzaak van stress zit dus niet in de te reorganiseren buitenwereld, maar in triggers die te maken hebben met gebeurtenissen uit het verleden. Een emotioneel ingrijpende gebeurtenis waarin jij een vorm controle verlies hebt moeten doorstaan.

Herken je dit en wil je duurzaam loskomen van je stressbeleving? Dan kun je echt het beste aandacht geven aan de triggers die te maken hebben met gebeurtenissen uit het verleden.

Wat is dan de oplossing?

De oplossing ligt in het toepassen van Progressive Mental Alignment (PMA), een zeer effectieve en krachtige coachmethode. Door de specifieke uitvraag op zintuigelijke details lukt het om snel en zonder zweven iemand terug te laten gaan naar waar zijn stressgevoel is ontstaan. Door dit zo zintuigelijk gedetailleerd te doen weet je nu dat je stress gevoel DAAR thuishoort en niet in het heden. Iets wat je voorheen NIET wist omdat de oorspronkelijke gebeurtenis niet kende. Dit leidt tot onmiddellijke veranderingen ten goede zonder verdere inspanning voor je organisatie of voor jezelf! De werkstress is weg en er gaat een wereld voor jou open!